Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΙΔΑΝΙΚΟΙ ΕΚΦΡΑΣΤΕΣ





Σε κείμενο που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο η «αναρχική συλλογικότητα Ρουβίκωνας», κάνοντας έναν απολογισμό της δράσης της διαβεβαιώνει  πως γνωρίζει ότι έχει τίμημα ο αγώνας, ταξίδι τον χαρακτηρίζει, και πως τα μηνύματα από «τον απλό κόσμο που είναι εκεί έξω και βλέπει και ξέρει είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά».




Ο Διονύσης Σαββόπουλος στην ομιλία του κατά την τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ επεσήμανε «Τολμώ να πω ότι η κατακερματισμένη εποχή μας χρειάζεται συνθέτες μάλλον, παρά καθοδηγητές. Το έχει ανάγκη η ψυχή μας. Το κράμα ανατολής και δύσης που πέτυχε π.χ. ο Βασίλης Τσιτσάνης και που τόσο ανάγκη έχει ο τόπος, δεν το έχει επιτύχει ο πολιτικός μας βίος, με αποτέλεσμα αλλού να μοχθούμε κάθε μέρα και αλλού να είναι η ψυχή μας»


Ο προωθούμενος περίπου ως …εθνικός μας φιλόσοφος Στ. Ράμφος στο προ μηνός συνέδριο της Ν.Δ ανακάλυψε την αιτία όλων των κακών στην κακή λειτουργία του κράτους, «το οποίο ορίζοντας τον σκοπό της κοινωνίας στην προοπτική του κοινού καλού, επιτελεί το Κράτος ένα κρισιμότατο λειτούργημα», διασαφηνίζοντας πως «Η ανομία ισχύει όταν το συναίσθημα και η μερικότητά του κυριαρχήσουν επί του κοινού καλού. Που σημαίνει το εξής, για να κατακλύσουμε. Ότι είναι τα εσωτερικά μας Εξάρχεια που δημιουργούν τα εξωτερικά Εξάρχεια. Εκεί είναι το πρόβλημα. Είναι τα εσωτερικά μας «δεν πληρώνω» που δημιουργούν τα εξωτερικά μας «δεν πληρώνω».
              



 Ένας τραγουδοποιός που δεκαετίες πριν φαινόταν με την τέχνη του πως έθετε καίρια ερωτήματα σ’ αντιπαράθεση με το όποιο κατεστημένο, ένας περιοδεύων  στο μαρξισμό, ορθοδοξία, φιλελευθερισμό διανοητής, μια συλλογικότητα μερικών κουκουλοφόρων ατόμων  με δράσεις που περιλαμβάνουν ενέργειες καταλήψεων γραφείων κομμάτων, ρίψης φυλλαδίων, επιθέσεων σε εταιρείες, πρεσβείες, ΜΜΕ κλπ. αντιπροσωπεύουν επάξια ιδεολογίες και τεχνικές της αστικής εξουσίας, γίνονται όψεις του κόσμου του κεφαλαίου και της λογικής του. Μόνο που σ’ αυτά τα χρόνια της ανέχειας και της βουβής οργής μοιάζουν όλα αυτά με προσπάθειες συλλογικής παραμυθίας, όπου γίγαντες, δράκοι και κοντορεβιθούληδες πρέπει να πιστεύουμε πως ακόμα υπάρχουν.
               Ο  Δ. Σαββόπουλος ξεκίνησε, ως εκφραστής μιας περιθωριακής πολιτικής ευαισθησίας, με το περίφημο «Φορτηγό» του το ταξίδι του στην καλλιτεχνική και όχι μόνο ζωή του τόπου και θεωρήθηκε παράγοντας ανατροπής του κατεστημένου. Στα τραγούδια του συναντώνται,  ανθρωπιστική ιδεολογία, ερωτισμός, λέξεις και στοιχεία που σηματοδοτούν χώρους συγκέντρωσης και πολιτικής συζήτησης αλλά και χώρους ελεύθερους, ανοιχτούς στην περιπέτεια και την χειραφέτηση. Κι απέναντι πάντα μια καταναλωτική κοινωνία που καταβροχθίζει τα πάντα κι εμάς με τη μνήμη μας. Κι αφού έκρινε την κρατική εξουσία, εκφράζοντας τις θεμελιακές πολιτικές του αμφιβολίες ταυτιζόμενος ως ένα σημείο με αναρχικούς, αριστεριστές κλπ.  οδηγήθηκε σ’ έναν μηδενισμό πολιτικό, έχοντας αρκούντως εκθειάσει  την εξέγερση ως αντιεξουσιαστική πρόταση. Για ν’ ανακαλύψει, στα χρόνια του ’80, την παρέα σαν θεμελιακό λίθο της νέας φιλοσοφίας του, την παρέα έξω από ταξικές συγκρούσεις και ιδεολογίες κι αργότερα την ορθοδοξία. Το πολιτικό απαξιώνεται, ένα κλίμα ανθρωπιστικής συμπαράστασης απομένει στη βύθιση του ίδιου του τραγουδοποιού στο ιδιωτικό.    
              


 Και  σ’ αυτό το σημείο είναι που συναντώνται Ράμφος, Σαββόπουλος, Ρουβίκωνας. «Τα εσωτερικά μας Εξάρχεια που δημιουργούν τα εξωτερικά Εξάρχεια» κατά Ράμφο υπάρχουν γιατί αλλού «μοχθούμε» κι «αλλού είναι η ψυχή μας» κατά Σαββόπουλο. Ο ιδεαλισμός των επίδοξων μικρομεσαίων που ξεκίνησε ως ανάπτυξη νέων ευαισθησιών και προσανατολισμών μέσα στο πλαίσιο του ιδιωτικού και είχε βρει στην τέχνη του Σαββόπουλου την ιδανική έκφραση, στην παρακμή του πρέπει να αρκεστεί στα φληναφήματα του Ράμφου.



  Η κυριαρχία του ιδιωτικού, η εκ νέου ανακάλυψη του δυισμού ύλης και πνεύματος, η κριτική της πολιτικής και η απόρριψή της είχε δημιουργήσει στα χρόνια της ευμάρειας τους αναρίθμητους «πρώην» κομματικά οργανωμένους που έγιναν ανένταχτοι, κι ενώ κλαψούριζαν για την πολιτική τους περιθωριοποίηση αναβαθμίστηκαν στο κοινωνικό πεδίο και βρέθηκαν να διαμορφώνουν τις νέες κατευθύνσεις της αστικής ιδεολογίας: καταγγελία του ολοκληρωτισμού, εννοώντας τις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού, εκθειασμός κάθε είδους ατομικής χειραφέτησης και αυτονομίας,  βαρύτητα στην ατομικότητα, στο ορθόδοξο «πρόσωπο», στην άρνηση του κρατισμού. Κι αφού γαλουχηθήκαμε χρόνια τώρα πως κάθε κίνημα και  πολιτική είναι αδιανόητα και στείρα χωρίς την εξέγερση της φαντασίας, τη θέληση για ολοκληρωτική αλλαγή του εαυτού μας χωρίς κανένα ενδιάμεσο, χωρίς καμιά διαμεσολάβηση, είμαστε πια επιρρεπείς ακόμα και να πιστέψουμε σε συλλογικότητες σαν τον Ρουβίκωνα να αναλαμβάνουν με τις θεατρικές δράσεις τους  να τροφοδοτούν τις αυταπάτες  για ατομική θεαματική και συμβολική αντίδραση σε εξουσιαστικές πολιτικές.
               Και φτάνοντας στα χρόνια μας στην ολομέτωπη επίθεση της άρχουσας τάξης, σαν έτοιμοι από καιρό αποδεχόμαστε την απόλυτη πολιτική ανυπαρξία μας, την περιστολή της πολιτικής μας επιλογής  στη προσωπική μας στάση κι αποτραβιόμαστε στον …αυτόνομο εσωτερικό μας κόσμο  πιστεύοντας πως πλάθοντας από την αρχή στο μικρόκοσμό μας  ολάκερο τον κόσμο θ’  αλλάξει έτσι κι όλος ο κόσμος. Μέχρι που η ανεργία και η φτώχεια  να χτυπήσει και τη δική μας πόρτα, για να συνειδητοποιήσουμε, μέσα από την έλλειψη, από πόσο υλικά πράγματα έχει ανάγκη η ύπαρξή μας και ποιοι μας τα στερούν. ¨Η όχι;


απο το Dies brumalis

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελληνοφρένεια: Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη, του Θύμιου Καλαμούκη

Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη. Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη γιατί μέσα από τα τραγούδια του έμαθα για τους πραγματικούς λαϊκούς αγώνες. Για το πείσμα των ανταρτών στο βουνό, για την θυσία μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, για τις πέτρες της Μακρονήσου, για τον Ωρωπό, για την Γυάρο, την Ικαρία, την όμορφη πόλη. Για τους καημούς της ξενιτιάς. του Θύμιου Καλαμούκη (απόσπασμα από τη ρ/φ Ελληνοφρένεια της 5ης Φεβρουαρίου) Για την Μαργαρώ και την Μυρτιά, τις καμπάνες που σημαίνουν, το καρτέρεμα, το Μαουτχάουζεν, μέχρι το χελιδόνι και τα αετόμορφα ψηλά βουνά της δικαιοσύνης Για την δολοφονία του Λαμπράκη και για το πώς πήρε λίγο μετά τον Πέτρουλα. Για τον Αντρέα που τον χτυπάνε το βράδυ στην ταράτσα. Ευχαριστώ γιατί μέσα από τις ολοζώντανες διηγήσεις του έμαθα την σύγχρονη ιστορία με τις διώξεις των πατριωτών, την αυθαιρεσία του παρακράτους, τον διχασμό του δεξιού κράτους, την παρανομία και την αντίσταση. Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη που μου φύτεψε στην ψυχή τον Ελύτη τον Σεφέρη τον Ρίτσο, τον Λ…

Η διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά τα βάζει με εργαζόμενους επικαλούμενη τον Λένιν!

Το διοικητικό συμβούλιο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θυμήθηκε με αρκετή καθυστέρηση την βύθιση της δεξαμενής νούμερο 1. Με ανακοίνωσή της απαντά σε εργαζόμενους που την κατηγορούν για την έλλειψη συντήρησης. Και απαντά επικαλούμενη ρήση του Λένιν μάλιστα. Είναι σύνηθες, από την εποχή των εφοπλιστών ακόμη για όλα να φταίνε οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Οι ιδιοκτησίες αλλάζουνε αλλά αυτό δεν…αλλάζει. Η ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά: Αγαπητοί Εργαζόμενοι, Το ατυχές περιστατικό της ημι-βύθισης της Πλωτής Δεξαμενής Νο. 1 κατά τις πρωινές ώρες της Πέμπτης, 18ης Ιανουαρίου 2018, χρησιμοποιήθηκε εκτός και δυστυχώς εντός του Ναυπηγείου σαν εφαλτήριο μιας νέας προσπάθειας να πληγεί το Ναυπηγείο μας. Ωστόσο, τα ακριβή περιστατικά της ημι-βύθισης της Δεξαμενής δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό της ως ναυτικό ατύχημα εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στον Κόλπο της Ελευσίνας (άνεμοι άνω των 100 χλμ/ώρα, 10-11 της κλίμακας Μποφώρ και με …

Το PornHub έπαθε CIA: Από τον Απρίλιο θα ζητάει ηλικία, τηλέφωνο και διεύθυνση

Aς μην λέμε ψέματα μεταξύ μας. Σύμφωνα με εκατοντάδες έρευνες εκεί έξω, οι άντρες σκεφτόμαστε το σεξ 233 ώρες το 24ωρο. Μέσα σε αυτές τις ώρες, όταν δεν κάνουμε σεξ με εκείνη κάνουμε μόνοι μας. Και πολύ μας αρέσει που υπάρχει αυτός ο μαγικός κόσμος της τσόντας, έτσι για να σπάει η μονοτονία και να βρίσκουμε ολιγόλεπτη παρηγοριά σε εκατομμύρια βίντεο. Πάνε αυτά όμως. Τέρμα οι μαλακίες. Κυριολεκτικά. Όσοι κάνατε το λάθος να αφήσετε την Ελλαδίτσα και να αναζητήσετε την τύχη σας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την κάτσατε. Από τον Απρίλιο τίθεται σε εφαρμογή το AgeID System. Τι σημαίνει αυτό; Ότι βλέπεις πορνό ΜΟΝΟ κάνοντας login και αφού δώσεις αριθμό κινητού, διεύθυνση και ηλικία. Γιατί γίνεται αυτό; Για να μην μπαίνουν οι πιτσιρικάδες κάτω των 18 σε ιστοσελίδες. Όποιος κάνει το λάθος να κάνει τσατσιά στην Κυβέρνηση, πέφτει πρόστιμο 250.000 λίρες. Και εκεί δεν είναι όπως εδώ που λες «έχω θείο στην Ασφάλεια». Σου παίρνει ο διάολος τον πατέρα. Αυτή η αλλαγή είναι στα πλαίσια της νομοθεσίας για το …