Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θανάσης Βέγγος 1927 – 2011

Θανάσης Βέγγος
Ένας από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς του ελληνικού κινηματογράφου. Ταυτίστηκε με την εικόνα του αεικίνητου ανθρώπου («τρέχω σαν τον Βέγγο»), ενώ η ατάκα του «καλέ μου άνθρωπε!» τον χαρακτήρισε προσωπικά, καθώς ξεχώρισε για το ήθος και τη σεμνότητά του.

Ο Θανάσης Βέγγος γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου του 1927. Ήταν μοναχοπαίδι του Βασίλη και της Ευδοκίας Βέγγου. Ο πατέρας του ήταν υπάλληλος στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και ήρωας της αντίστασης. Μετά τον πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του, εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Έτσι, ο Θανάσης άρχισε να εργάζεται από μικρός για να βοηθήσει την οικογένειά του. Για πολλά χρόνια ασχολήθηκε με την επεξεργασία δερμάτων, ενώ παράλληλα έκανε διάφορα μικροθελήματα στη γειτονιά του.
Κατά τα ταραγμένα χρόνια του εμφύλιου εξορίστηκε στη Μακρόνησο. Εκεί γνώρισε και τον άνθρωπο που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του, τον Νίκο Κούνδουρο. Το 1954 έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο, στην ταινία του σκηνοθέτη «Μαγική Πόλις» και για τα επόμενα πέντε χρόνια έπαιξε μικρούς ρόλους σε ταινίες που άφησαν εποχή, δείχνοντας το μεγάλο και έμφυτο ταλέντο του.
Ο Θανάσης Βέγγος δεν σπούδασε υποκριτική. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού, όχι από Σχολή, αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο, με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Την ίδια χρονιά έκανε και το θεατρικό του ντεμπούτο, στην επιθεώρηση Ομόνοια πλατς πλουτς, δίπλα στους Νίκο Ρίζο και Γιάννη Γκιωνάκη.
Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκοςΔιακοπές στην Αίγινα, ΜανταλέναΟ Ηλίας του 16ουΠοτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος ρόλος είναι μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του 1960.
Τα χρόνια που ακολούθησαν συνεργάστηκε, κυρίως, με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη και ανέπτυξε τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου ανθρώπου, που τον καθιέρωσε. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με ταινίες όπως Ψηλά τα χέριαΧίτλερΜην είδατε τον ΠαναήΖήτω η τρέλαΠολυτεχνίτης και ερημοσπίτης.
Το 1964 ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ - Ταινίες Γέλιου. Έως το 1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις Φανερός πράκτωρ 000Τρελός, παλαβός και ΒέγγοςΠοιος Θανάσης;, οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με τον σουρεαλισμό τους και τις τρελές ατάκες του πρωταγωνιστή τους. Ωστόσο, παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή.
Το 1971 η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί σε θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ταινία Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;. Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου. Έναν χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία Θανάση, πάρε το όπλο σου! του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου.
Τη δεκαετία του '80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες βιντεοταινίες. Θα επιστρέψει στον κινηματογράφο το 1991, με την ταινία Ήσυχες μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Το 1995 συμμετείχε στην ταινία Το βλέμμα του Οδυσσέα, του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ κορυφαία στιγμή υπήρξε ο ρόλος του στο Όλα είναι δρόμος του 1998. Τελευταία εμφάνισή του στη μεγάλη οθόνη ήταν στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Ψυχή Βαθιά» (2009). Το 1997 εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο,  στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη, με μεγάλη επιτυχία.
Στην τηλεόραση, ο Θανάσης Βέγγος εμφανίστηκε στις σειρές: Βεγγαλικά (ΕΡΤ, 1988), Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης (ΑΝΤ1, 1990), Περί ανέμων και υδάτων (Mega, 2002), Έρωτας, όπως έρημος (ΝΕΤ, 2003), Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου (ΑΝΤ1, 2006) και Η Θεσσαλονίκη της νοσταλγίας μας (ΕΤ3, 2009).
Ο Θανάσης Βέγγος ήταν παντρεμένος με την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία απέκτησε δυο γιους κι έζησε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 3 Μαΐου του 2011.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ελληνοφρένεια: Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη, του Θύμιου Καλαμούκη

Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη. Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη γιατί μέσα από τα τραγούδια του έμαθα για τους πραγματικούς λαϊκούς αγώνες. Για το πείσμα των ανταρτών στο βουνό, για την θυσία μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, για τις πέτρες της Μακρονήσου, για τον Ωρωπό, για την Γυάρο, την Ικαρία, την όμορφη πόλη. Για τους καημούς της ξενιτιάς. του Θύμιου Καλαμούκη (απόσπασμα από τη ρ/φ Ελληνοφρένεια της 5ης Φεβρουαρίου) Για την Μαργαρώ και την Μυρτιά, τις καμπάνες που σημαίνουν, το καρτέρεμα, το Μαουτχάουζεν, μέχρι το χελιδόνι και τα αετόμορφα ψηλά βουνά της δικαιοσύνης Για την δολοφονία του Λαμπράκη και για το πώς πήρε λίγο μετά τον Πέτρουλα. Για τον Αντρέα που τον χτυπάνε το βράδυ στην ταράτσα. Ευχαριστώ γιατί μέσα από τις ολοζώντανες διηγήσεις του έμαθα την σύγχρονη ιστορία με τις διώξεις των πατριωτών, την αυθαιρεσία του παρακράτους, τον διχασμό του δεξιού κράτους, την παρανομία και την αντίσταση. Ευχαριστώ τον Μίκη Θεοδωράκη που μου φύτεψε στην ψυχή τον Ελύτη τον Σεφέρη τον Ρίτσο, τον Λ…

Η διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά τα βάζει με εργαζόμενους επικαλούμενη τον Λένιν!

Το διοικητικό συμβούλιο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θυμήθηκε με αρκετή καθυστέρηση την βύθιση της δεξαμενής νούμερο 1. Με ανακοίνωσή της απαντά σε εργαζόμενους που την κατηγορούν για την έλλειψη συντήρησης. Και απαντά επικαλούμενη ρήση του Λένιν μάλιστα. Είναι σύνηθες, από την εποχή των εφοπλιστών ακόμη για όλα να φταίνε οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Οι ιδιοκτησίες αλλάζουνε αλλά αυτό δεν…αλλάζει. Η ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά: Αγαπητοί Εργαζόμενοι, Το ατυχές περιστατικό της ημι-βύθισης της Πλωτής Δεξαμενής Νο. 1 κατά τις πρωινές ώρες της Πέμπτης, 18ης Ιανουαρίου 2018, χρησιμοποιήθηκε εκτός και δυστυχώς εντός του Ναυπηγείου σαν εφαλτήριο μιας νέας προσπάθειας να πληγεί το Ναυπηγείο μας. Ωστόσο, τα ακριβή περιστατικά της ημι-βύθισης της Δεξαμενής δικαιολογούν τον χαρακτηρισμό της ως ναυτικό ατύχημα εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στον Κόλπο της Ελευσίνας (άνεμοι άνω των 100 χλμ/ώρα, 10-11 της κλίμακας Μποφώρ και με …

Το PornHub έπαθε CIA: Από τον Απρίλιο θα ζητάει ηλικία, τηλέφωνο και διεύθυνση

Aς μην λέμε ψέματα μεταξύ μας. Σύμφωνα με εκατοντάδες έρευνες εκεί έξω, οι άντρες σκεφτόμαστε το σεξ 233 ώρες το 24ωρο. Μέσα σε αυτές τις ώρες, όταν δεν κάνουμε σεξ με εκείνη κάνουμε μόνοι μας. Και πολύ μας αρέσει που υπάρχει αυτός ο μαγικός κόσμος της τσόντας, έτσι για να σπάει η μονοτονία και να βρίσκουμε ολιγόλεπτη παρηγοριά σε εκατομμύρια βίντεο. Πάνε αυτά όμως. Τέρμα οι μαλακίες. Κυριολεκτικά. Όσοι κάνατε το λάθος να αφήσετε την Ελλαδίτσα και να αναζητήσετε την τύχη σας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την κάτσατε. Από τον Απρίλιο τίθεται σε εφαρμογή το AgeID System. Τι σημαίνει αυτό; Ότι βλέπεις πορνό ΜΟΝΟ κάνοντας login και αφού δώσεις αριθμό κινητού, διεύθυνση και ηλικία. Γιατί γίνεται αυτό; Για να μην μπαίνουν οι πιτσιρικάδες κάτω των 18 σε ιστοσελίδες. Όποιος κάνει το λάθος να κάνει τσατσιά στην Κυβέρνηση, πέφτει πρόστιμο 250.000 λίρες. Και εκεί δεν είναι όπως εδώ που λες «έχω θείο στην Ασφάλεια». Σου παίρνει ο διάολος τον πατέρα. Αυτή η αλλαγή είναι στα πλαίσια της νομοθεσίας για το …